I en verden, hvor kunderne bevæger sig frit mellem kanaler og enheder, er det vigtigere end nogensinde før for virksomheder at indføre en omnichannel marketingtilgang. Omnichannel-marketing betyder pr. definition at være til stede og engagere sig i kunderne på alle kanaler og på alle kontaktpunkter i deres rejse. Det er med andre ord det modsatte af en silo-marketingtilgang, hvor hver enkelt kanal opererer isoleret.

Når det gøres korrekt, giver omnichannel-markedsføring dig mulighed for at skabe en problemfri kundeoplevelse, der opbygger loyalitet og fremmer konverteringer. I dette blogindlæg vil vi diskutere, hvorfor du har brug for omnichannel marketing, og hvordan du implementerer det med succes 

Hvad er omnichannel marketing? 

Omnichannel marketing er det modsatte af en siloed marketingtilgang, hvor hver kanal opererer isoleret. Det er med andre ord en holistisk tilgang til markedsføring, der tager hensyn til kundens rejse som en helhed. Målet med omnichannel-markedsføring er at give en problemfri kundeoplevelse på tværs af alle kontaktpunkter og kanaler.

Et praktisk eksempel

Lad os f.eks. sige, at en kunde ser en annonce for dit produkt på Facebook og klikker på den. De bliver derefter ført videre til dit websted, hvor de lægger produktet i indkøbskurven, men ikke gennemfører købet. Et par dage senere modtager de en e-mail fra dig, der minder dem om produktet og tilbyder dem en rabat, hvis de gennemfører købet inden for de næste 48 timer. 

Til sidst ser de en retargeting-annonce på Instagram og beslutter sig for at købe produktet. I dette scenarie spillede hver kanal en rolle i forbindelse med salget – og ingen af dem fungerede isoleret.

 

Hvorfor du har brug for Omnichannel Marketing 

Der er flere grunde til, at enhver virksomhed har brug for en omnichannel-markedsføringsstrategi. For det første forventer kunderne det. De er vant til at kunne bevæge sig frit mellem kanaler og enheder, og de forventer, at virksomhederne er til stede på dem alle. Hvis du ikke møder dem, hvor de er, går de til en konkurrent, som gør det.

Opbygning af dybere relationer

For det andet giver en omnichannel-tilgang dig mulighed for at opbygge dybere relationer med dine kunder. Ved at engagere dig i kunderne på tværs af flere kanaler har du flere muligheder for at komme i kontakt med dem på et personligt plan og opfylde deres behov gennem hele deres kunderejse – ikke kun på købstidspunktet.

Skab et større ROI

Sidst, men ikke mindst, fører en omnichannel-strategi til bedre ROI for dine markedsføringskampagner. Undersøgelser har vist, at virksomheder, der anvender en omnichannel-tilgang, oplever en 2X højere kundefastholdelse end virksomheder, der ikke gør det (Emarsys). 

Desuden kan virksomheder, der anvender fire eller flere kanaler, forvente at se en 300 % stigning i deres resultater (HubSpot). Der er tydeligvis store fordele ved at implementere en omnichannel-markedsføringsstrategi! 

Dit næste skridt    

Hvis du ønsker at være foran konkurrenterne og opfylde dine kunders forventninger, har du brug for en omnichannel-markedsføringsstrategi. En omnichannel-tilgang giver dig mulighed for at skabe dybere relationer med dine kunder og fører til bedre ROI for dine markedsføringskampagner. 

Er du klar til at komme i gang?